SmartWeave چیست؟


یکی از مهمترین تصمیمات توسعه دهندگان مستقل بلاک چین، انتخاب رویکرد مناسب برای اجرای قراردادهای هوشمند است. SmartWeave یک راه حل مکمل برای اجرای قراردادهای هوشمند در اکوسیستم EVM برای بلاک چین است. این مقاله به بررسی شایستگی های EVM ماشین مجازی اتریوم و SmartWeave به عنوان دو گزینه متمایز برای توسعه دهندگان می پردازد. 

آشنایی با SmartWeave

SmartWeave مدلی برای ارزیابی وضعیت قراردادهای هوشمند در یک لایه داده تغییرناپذیر مانند Arweave است. ارزش منحصربه‌فرد SmartWeave این است که پتانسیل بسیار گسترده‌ای برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز بسیار کارآمد و خاص دارد و به عنوان یک چارچوب مکمل در موقعیت‌هایی که EVM شکست می‌خورد عمل می‌کند. از آنجایی که یک لایه داده محاسبات را خودسرانه انجام نمی دهد، SmartWeave مسئولیت ارزیابی وضعیت فعلی قرارداد را با استفاده از ارزیابی تنبلی بر عهده تماس گیرنده می گذارد.

ارزیابی مبتنی بر مورد یا ارزیابی تنبل یک تکنیک برنامه‌ریزی است که تضمین می‌کند عملیات ارزیابی فقط در مواقع ضروری و در یک محدوده مشخص انجام می‌شود. تکنیک گفته شده این امکان را برای برنامه ها فراهم می کند تا از داده هایی مانند جداول یا لیست های بسیار بزرگ و طولانی در مدت زمان کوتاه و با کیفیت مناسب و مطلوب استفاده و پردازش کنند. 

برای اندازه‌گیری موردی وضعیت فعلی یک قرارداد، تماس‌گیرنده تمام تعاملات قرارداد (تراکنش‌ های Arweave) را از ابتدا تا امروز تأیید و اجرا می‌کند و وضعیت قرارداد را از ابتدا بازتولید می‌کند. در واقع، قراردادهای هوشمند Arweave شامل مجموعه ای مرتب از عملیات (C، I، Ts) است که در آن “C” بخشی حاوی کد قرارداد، “I” بخشی حاوی حالت اولیه و “T” یک دنباله است.

T، معاملات مرتبط با قرارداد اولیه ایجاد می کند وقتی مشتری به بخش ارزیابی وضعیت می رسد، از C برای دریافت کد و I برای دریافت وضعیت اولیه استفاده می کند و کد قرارداد پس از آن برای هر تراکنش ثبت شده (در صورت معتبر بودن) اعمال می شود. در زیر مروری بصری از این معماری برای درک بهتر مفهوم اصلی آورده شده است:

SmartWeave چارچوبی است که برای ایجاد یک موتور قرارداد هوشمند قابل اعتماد، سریع و آماده در Arweave طراحی شده است. محبوب ترین اجرای آن، Warp Contracts، بر دستیابی به این هدف متمرکز است. Warp به دلیل توانایی آن در غلبه بر برخی از مهم ترین موانع مرتبط با نمونه های پیش فرض پروتکل SmartWeave، به عنوان قراردادهای پیشرفته SmartWeave توصیف می شود.

این موانع عبارتند از: فقدان حافظه پنهان که منجر به عملکرد پایین تر می شود، فقدان دروازه قابل اعتماد برای تراکنش های SmartWeave و ناتوانی پروتکل در ارائه امنیت و اطمینان از قرارداد. علاوه بر ویژگی‌های اساسی، Warp SDK شامل یک لایه کش بسیار دقیق است که عملکرد تشخیص کیس را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این بسته همچنین شامل روش‌های نصب و نگهداری کاربر پسند، پلاگین‌های قابل تنظیم است که به کاربران اجازه می‌دهد SDK را در هر جهت گسترش دهند؛ یک کاوشگر قرارداد هوشمند اختصاصی، مجموعه‌ای از گره‌ ها برای اجرای برون سپاری و چندین ویژگی ضروری دیگر. علاوه بر این، تیم هسته Warp مجموعه‌ای از پلاگین‌ های اختصاصی، از جمله جعبه ابزار قابل حمل EVM، پشتیبانی کیف پول EVM، پشتیبانی از EtherJS در محیط SmartWeave و چندین پلاگین دیگر را توسعه داده است. Warp در حال حاضر از JavaScript/TypeScript، WASM و Rust پشتیبانی می کند.

وجه تمایز بین EVM از SmartWeave

امنیت EVM ذاتاً به فناوری اجماع شبکه بلاک چین زیربنایی آن مرتبط است. به همین ترتیب، SmartWeave همچنین به امنیت و ثبات نهایی شبکه بلاک چین Arweave بستگی دارد که شامل بلوک هایی است که با استفاده از پروتکل SPoRa تأیید شده اند. با طراحی، EVM یک بازار پولی را در پروتکل اصلی خود پیاده سازی می کند. بازار کارمزد از مکانیزم حراج قیمت اول برای تعیین کارمزد معاملات استفاده می کند، به طوری که معامله برنده با بالاترین پیشنهاد قبل از سایر معاملات پردازش می شود. چالش‌های مرتبط با مقیاس‌ پذیری شبکه به‌ویژه در دوره‌های تقاضای بالا، مانند طراحی بازار جهانی ماشین مجازی اتریوم، مشهود است.

به عنوان مثال، هنگامی که یک قرارداد واحد فعالیت قابل توجهی مانند ضرب توکن های NFT را تجربه می کند، کارمزد تراکنش برای همه کاربران در شبکه، حتی کسانی که مستقیماً در فعالیت پرتقاضا شرکت نکرده اند، افزایش می یابد.

Arweave یک رویکرد جایگزین برای بازار کارمزدهای سنتی با استفاده از یک استخر پاداش و یک ریشه مرکل برای همه داده ها، با نام منافع عمومی ارائه می دهد. افزودن داده‌های جدید به سیستم درخت Merkle را بروزرسانی می‌کند و توکن‌های AR را در استخر پاداش بدون افزایش هزینه محاسباتی افزایش می‌دهد. برای رسیدگی به محدودیت‌های پردازش پرداخت انبار داده، Arweave از یک سیستم جمع‌آوری بازده برای تسویه دسته‌ای چندین تراکنش در یک واحد پرداخت در شبکه استفاده می‌کند.

در نهایت، این می تواند به شکل گیری درختان مرکل بی نهایت عمیق منجر شود که بدون در نظر گرفتن هزینه های بازار، تمام داده های وب را در یک تراکنش جمع آوری می کند. سیستم معاملاتی Arweave به کاربران این امکان را می دهد تا بدون پرداخت هزینه مشارکت انبوه معاملات را انجام دهند. بنابراین صرف نظر از تقاضا، هزینه ذخیره سازی با هزینه اجرای تراکنش برابر خواهد بود.

SmartWeave مجموعه ای متوالی از تراکنش های Arweave است که از حذف کارمزدهای بازار برای مشارکت در بلاک های تراکنش سود می برد. این ویژگی منحصربه‌فرد امکان جابجایی نامحدود داده‌های تراکنش را بدون پرداخت هزینه‌های اضافی ذخیره‌سازی فراهم می‌کند. علاوه بر این، طراحی ماژولار SmartWeave به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که منطق خود را در هر زبان برنامه نویسی بنویسند و جایگزین های پویا برای پایه کد گاهی سفت و سخت Solidity ارائه دهند.

سازگاری SmartWeave با بازار 

صحبت در مورد مزایا و معایب این معماری به طور کلی جالب است اما اجازه دهید روی جنبه عملی تمرکز کنیم و موارد استفاده خاص را بررسی کنیم که EVM ممکن است بهترین انتخاب نباشد. اینجاست که SmartWeave می تواند این شکاف را پر کند. DeSoc اخیراً به عنوان یک روند مهم در فضای رمزنگاری ظاهر شده است و تحول، مشارکت جامعه و تعامل توسعه دهندگان را مانند تابستان افسانه ای DeFi به ارمغان آورده است.

هدف DeSoc حل چالش‌های سنتی رسانه‌های اجتماعی، مانند درآمدزایی ناهمگون سازندگان و ارزش پلتفرم نامتناسب، از طریق یک ساختار باز است که داده‌های نمودار اجتماعی را استخراج می‌کند. با این حال، پروتکل‌های گراف اجتماعی مانند پروتکل لنز، Farcaster و CyberConnect هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و نیاز به استانداردها و تعاملات متفاوتی دارند.

یکی از موانعی که باید برای پروتکل‌های گراف اجتماعی در نظر گرفت، محدودیت‌های EVM است. این محدودیت ها شامل هزینه های گس بالا و پنجره طولانی تایید نهایی است. هیچ کس نمی خواهد دو دقیقه صبر کند تا یک لایک پردازش شود. یکی از راه حل‌های پیشنهادی این است که داده‌های کم‌اهمیت‌تر مانند لایک‌ها و انعکاس‌ها را غیرمتمرکز نگه دارید، در حالی که فعالیت‌های مهم‌تر را در زنجیره نگه داشته اید. با این حال، این رویکرد می تواند منجر به از بین رفتن این قابلیت برنامه ریزی و غیرمتمرکز شدن شبکه شود.

Warp ما بهترین عملکرد را برای رفع محدودیت های EVM به دلیل معماری غیرمعمول و توانایی آن در حفظ تعاملات کاربر در permaweb (دفتر مرکزی Arweave) بدون تأثیر منفی بر تجربه کاربر ارائه می دهد. با واگذاری برخی اقدامات پرهزینه یا پربازده به Warp، می‌توانیم پروتکل‌های گراف اجتماعی ساخته شده بر روی زنجیره‌های EVM را با SmartWeave ادغام کنیم و از نقاط قوت هر دو فناوری استفاده کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *